Τα μέλη της Ομάδας εκτελούν δραστηριότητες που τα βοηθούν να κατανοήσουν τα περιβαλλοντικά ζητήματα, να μάθουν για τη ναυτιλία και να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τις επιστήμες.

Για ορισμένες δραστηριότητες είναι απαραίτητο η Ομάδα, με τη βοήθεια του Εθελοντή Εκπαιδευτικού, να εξασφαλίζει τη συνδρομή και συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και φορέων της Πολιτείας. Οι Δημόσιοι αυτοί Οργανισμοί μπορούν να συμβάλουν αποτελεσματικά στην επιτυχία του Προγράμματος προβάλλοντας συγχρόνως την περιβαλλοντική ευαισθησία των κρατικών φορέων της χώρας μας, ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές.

Ακολουθούν οι δραστηριότητες ομαδοποιημένες σε 5 θεματικές ενότητες.



Μαθαίνω για το Περιβάλλον με Παιχνίδια και Πειράματα

1. Αυτοσχέδιο φίλτρο νερού

 

Το νερό πριν φτάσει στη βρύση μας υποβάλλεται σε επεξεργασία στις Μονάδες Επεξεργασίας Νερού (ΜΕΝ) για να γίνει πόσιμο. Με το παρακάτω πείραμα μπορείτε να φτιάξετε με εύκολα υλικά μία υποτυπώδη Μονάδα Επεξεργασίας Νερού και να διαπιστώσετε την καθοριστική σημασία της για το νερό που πίνουμε.

Υλικά:

- Πλαστικό μπουκάλι
- Βρώμικο με χώμα νερό
- Βαμβάκι
- Άμμος
- Χαλίκι ή λευκό βότσαλο
- Ψαλίδι
- Μέτρο
 

Διαδικασία:

1. Κόβουμε το μπουκάλι σε ύψος 10 εκατοστών από τη βάση του. Το κομμάτι με το στόμιο θα είναι το φίλτρο και το άλλο κομμάτι η βάση μας.
2. Τοποθετούμε το φίλτρο με το στόμιο κάτω, μέσα στη βάση.
3. Βάζουμε στο φίλτρο βαμβάκι πάχους 3 εκατοστών και το πιέζουμε με το ψαλίδι για μπει λίγο και στο στόμιο.
4. Πάνω από το βαμβάκι ρίχνουμε την άμμο πάχους 7 εκατοστών.
5. Στην συνέχεια προσθέτουμε 5 εκατοστά χαλίκι ή βότσαλο και το φίλτρο είναι έτοιμο.
6. Ρίχνουμε σιγά σιγά το βρώμικο νερό στο φίλτρο και παρατηρούμε αν το χρώμα του νερού που βγαίνει από το φίλτρο μας είναι πιο καθαρό από το νερό που ρίξαμε.

Στο φίλτρο που δημιουργήσατε τα χαλίκια συγκρατούν τα πιο μεγάλα σωματίδια που υπάρχουν στο βρώμικο νερό και η άμμος με το βαμβάκι τις μικρότερες ουσίες. Δεν απαλλάσσουν όμως το νερό από τα μικρόβια γι΄ αυτό και το νερό που βγήκε δεν είναι πόσιμο.

(Προς Εκπαιδευτικούς: Για περισσότερες πληροφορίες βλέπετε παράρτημα)


2. Καθαρισμός της θάλασσας από πετρελαιοκηλίδα

Η διαρροή πετρελαίου στη θάλασσα έχει δυσμενείς επιπτώσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα. Οι πετρελαιοκηλίδες είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστούν, κάτι που μπορείτε και οι ίδιοι να διαπιστώσετε αν κάνετε το παρακάτω πείραμα.

Υλικά:

- 1 βαθύ πιάτο
- νερό
- 1 κουταλιά λάδι
- βαμβάκι
- χαρτοπετσέτα
- σταγονόμετρο
- κουτάλι

Διαδικασία:

1. Ρίξτε σε ένα πιάτο με νερό (αντιπροσωπεύει τη θάλασσα) μια κουταλιά λάδι (αντιπροσωπεύει την πετρελαιοκηλίδα) και ανακατέψτε ελαφρά (όπως κάνουν τα κύματα και ο αέρας). Προαιρετικά μπορείτε να βάλετε άμμο, πέτρες και άλλα αντικείμενα που συναντά κάποιος σε μία ακτή.
2. Προσπαθήστε να διαχωρίσετε το λάδι από το νερό (απομάκρυνση της πετρελαιοκηλίδας). Χρησιμοποιήστε βαμβάκι, χαρτοπετσέτες, σταγονόμετρο και κουτάλι.
3. Συζητήστε τις συνέπειες μιας πετρελαιοκηλίδας σε ένα θαλάσσιο οικοσύστημα


3. Η κλιματική αλλαγή απειλεί και τους ωκεανούς

Οι ωκεανοί έχουν την ικανότητα να απορροφούν θερμότητα και διοξείδιο του Άνθρακα (CO2) από την ατμόσφαιρα, με αποτέλεσμα να δέχονται σημαντικό πλήγμα από την κλιματική αλλαγή. Η αύξηση της θερμοκρασίας των ωκεανών μπορεί να προκαλέσει τεράστια προβλήματα στον πλανήτη, ενώ η οξίνισή τους μπορεί να επιφέρει νέκρωση ολόκληρων θαλάσσιων οικοσυστημάτων.

Αφού παρακολουθήσετε την παρουσίαση που υπάρχει στο φάκελο "Συνοδευτικό υλικό του Σχεδίου Δράσης", πραγματοποιήστε το παρακάτω πείραμα για να κατανοήσετε καλύτερα πώς ανεβαίνει η στάθμη της θάλασσας όταν λιώνουν οι πάγοι λόγω της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη. 

Υλικά:

- Λεκάνη
- Μαρκαδόρο
- Νερό
- Παγάκια

Διαδικασία:

1. Βάλτε σε μια λεκάνη νερό και σημειώστε τη στάθμη του από την εξωτερική πλευρά με το μαρκαδόρο.
2. Στη συνέχεια βάλτε τα παγάκια και σφού λιώσουν σημειώστε εκ νέου τη στάθμη του νερού.
3. Συζητήστε.


4. Δημιουργώ – παίζω περιβαλλοντικό παιχνίδι

Δημιουργήστε το δικό σας περιβαλλοντικό παιχνίδι, τύπου «Μονόπολη», «Φιδάκι» ή παίξτε κάποιο από τα έξι παιχνίδια που υπάρχουν στο φάκελο «Συνοδευτικό υλικό του Σχεδίου Δράσης». Τις ερωτήσεις που προτείνουμε, μπορείτε να τις χρησιμοποιήσετε και στα δικά σας παιχνίδια.


5. Πώς φτάνει το νερό από τις ρίζες στο υπόλοιπο φυτό;


Όταν έχετε να ποτίσετε πολύ καιρό ένα φυτό τα φύλλα του είναι μαραμένα, ενώ μόλις το ποτίσετε παίρνουν πάλι την κανονική τους μορφή. Πώς όμως το νερό αψηφά τη βαρύτητα και ανεβαίνει από τις ρίζες στο υπόλοιπο φυτό;

Με το παρακάτω απλό πείραμα ελπίζουμε να σας λυθεί η απορία. Πραγματοποιήστε το λοιπόν για να γνωρίσετε το «τριχοειδές φαινόμενο»!

 Υλικά:

- 1 ποτήρι με νερό
- 1 άδειο ποτήρι
- Μερικές χαρτοπετσέτες

Διαδικασία:

1. Περιστρέψτε δύο χαρτοπετσέτες μεταξύ τους μέχρι να σχηματιστεί κάτι που να μοιάζει με σχοινί (Αυτό θα είναι το αγγείο που θα μεταφέρει το νερό στο υπόλοιπο φυτό).
2. Τοποθετήστε το ένα άκρο του στο ποτήρι με το νερό και το άλλο άκρο του στο άδειο ποτήρι.
3. Παρατηρήστε τι συμβαίνει (σ’ αυτό το στάδιο χρειάζεται υπομονή). Για να παρακολουθήσετε καλύτερα την κίνηση του νερού μπορείτε να χρησιμοποιήσετε λευκή χαρτοπετσέτα και να έχετε χρωματίσει το νερό με χρώμα ζαχαροπλαστικής! 


6. Ο κύκλος του νερού 

Μιλήστε για τον υδρολογικό κύκλο και τις διάφορες μορφές που παίρνει το νερό κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του από τη θάλασσα στα σύννεφα και ξανά πίσω στη θάλασσα. Πραγματοποιήστε το παρακάτω πείραμα για να κατανοήσετε καλύτερα πώς λειτουργεί και αποτυπώστε τον σαν ζωγραφιά στο χαρτί.

Υλικά:
* 1 μεγάλο διαφανές γυάλινο δοχείο
* Νερό
* 1 μικρό ποτήρι
* Πλαστική μεμβράνη
* Σελοτέιπ

Διαδικασία:
1. Τοποθετήστε στο κέντρο του μεγάλου γυάλινου δοχείου το μικρό ποτήρι.
2. Ρίξτε νερό στο μεγάλο γυάλινο δοχείο (ως 1/3 περίπου) προσέχοντας να μην μπει νερό μέσα στο μικρό ποτήρι.
3. Σκεπάστε το μεγάλο δοχείο με την πλαστική μεμβράνη και σφραγίστε το με σελοτέιπ.
4. Τοποθετήστε το σε μέρος που να το βλέπει ο ήλιος και αφήστε το για αρκετή ώρα.
5. Παρακολουθήστε και συζητήστε πώς βρέθηκε νερό μέσα στο μικρό ποτήρι.

(Προς Εκπαιδευτικούς: Για περισσότερες πληροφορίες βλέπετε παράρτημα)

Από τη θεωρία στην πράξη

7. Καθαρίζω την αυλή του σχολείου μου, το δάσος, ή το πάρκο

Εκτός από τις θάλασσες, τα σκουπίδια επιβαρύνουν επίσης τα δάση, τα πάρκα, ακόμα και τις αυλές των σχολείων. Προγραμματίστε καθαρισμό των παραπάνω περιοχών και προτρέψτε τους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου να τις διατηρούν καθαρές. Η δράση σας μπορεί να συνδυαστεί με την Ευρωπαϊκή Ημέρα Καθαρισμού που συντονίζει η HELMEPA στην Ελλάδα στις αρχές Μαΐου.

Στο φάκελο «Συνοδευτικό υλικό του Σχεδίου Δράσης» μπορείτε να βρείτε τη Δήλωση Συμμετοχής και το σχετικό Δελτίο Καταγραφής Απορριμμάτων. 
 

8. Διοργανώνω σχολικό παζάρι

Τα δικά σας άχρηστα αντικείμενα μπορεί να είναι χρήσιμα για κάποιον άλλον. Αντί λοιπόν να τα πετάξετε ή να τα αφήνετε να σκονίζονται άσκοπα σε κάποια γωνιά του σπιτιού σας, μπορείτε να τα χαρίσετε ή να τα πουλήσετε σε χαμηλές τιμές σε παζάρι που θα διοργανώσετε στο σχολείο σας. Φέρτε από το σπίτι πράγματα που δεν σας χρειάζονται, όπως βιβλία, παιχνίδια, ρούχα, διακοσμητικά, ακόμα και κατασκευές σας από άχρηστα και φυσικά υλικά, φτιάξτε πάγκους με το κάθε είδος και διαδώστε τη δράση σας μοιράζοντας προσκλήσεις.

Μία καλή ιδέα για να προσελκύσετε κόσμο είναι να το συνδυάσετε με τη γιορτή που κάνετε στο σχολείο για τα Χριστούγεννα. Τα χρήματα που θα μαζέψετε μπορείτε να τα ξοδέψετε για μία εκδρομή,  ενώ τα αντικείμενα που θα περισσέψουν, να τα δώσετε σε οργανισμούς που τα διαθέτουν σε όσους τα χρειάζονται.


9. Ανακυκλώνω υλικά


Οργανώστε πρόγραμμα ανακύκλωσης υλικών (πχ. αλουμινίου, χαρτιού, γυαλιού, πλαστικού) στο σχολείο και παροτρύνετε τους ενήλικες κατοίκους της περιοχής (οικογένεια, φίλους και γείτονες) να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα. Σε περίπτωση που τα συγκεντρωμένα υλικά είναι πολλά και δεν υπάρχει κοντά κέντρο ανακύκλωσης, κινητοποιήστε την Τοπική Αυτοδιοίκηση προς τη δημιουργία τέτοιων κέντρων.

Επίσης, μπορείτε να ξεκινήσετε πρόγραμμα ανακύκλωσης οργανικών απορριμμάτων (αποφάγια, φλούδες, φύλλα, κλαδιά) στο προαύλιο του σχολείου, δημιουργώντας πλούσιο οργανικό λίπασμα, μπαταριών, κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών υπολογιστών, ώστε τα χημικά στοιχεία που υπάρχουν σε αυτά τα απορρίμματα να μην προκαλέσουν ρύπανση του περιβάλλοντος.
 

Στο φάκελο «Συνοδευτικό υλικό του Σχεδίου Δράσης» υπάρχουν οδηγίες για την παρασκευή ανακυκλωμένου χαρτιού μέσα στην Τάξη.



10. Φωτογραφίζω τη ρύπανση - Αναφέρω στους αρμόδιους φορείς


Ρύπανση ονομάζεται η εισαγωγή βλαβερών «υλικών» στο περιβάλλον, που ονομάζονται ρύποι και δυστυχώς έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας με αποκλειστικό υπεύθυνο τον άνθρωπο. Μπορεί να πάρει πολλές μορφές και να βλάψει την ποιότητα του αέρα, του νερού και του εδάφους.

Πολλά πράγματα που είναι χρήσιμα στους ανθρώπους, όπως τα αυτοκίνητα, οι βιομηχανίες, η γεωργία (με λιπάσματα και φυτοφάρμακα), μπορούν να προκαλέσουν ρύπανση και παρόλο που αυτή εντοπίζεται κυρίως στις μεγαλουπόλεις μπορεί να δηλητηριάσει και απομακρυσμένες περιοχές γιατί ταξιδεύει με τον αέρα και το νερό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η συσσώρευση πλαστικών κυρίως απορριμμάτων σε περιοχές των ωκεανών, δημιουργώντας πλωτές νησίδες σκουπιδιών.

Κάντε έρευνα στην περιοχή σας, φωτογραφίστε τη ρύπανση και διαπιστώστε τι έχει πληγεί περισσότερο, ο αέρας, το νερό ή το έδαφος. Προτείνετε λύσεις και ζητήστε να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα για την καταπολέμησή της από τους αρμόδιους φορείς.

Επίσης στο φάκελο «Συνοδευτικό υλικό του Σχεδίου Δράσης» υπάρχει ένας διασκεδαστικός τρόπος για να παγιδέψετε την ατμοσφαιρική ρύπανση.



11. Φυτεύω κήπο ή κάνω Δεντροφύτευση


Αφού έχετε ενημερωθεί για τα φυτά που ευδοκιμούν στην περιοχή σας οργανώστε ημέρα δεντροφύτευσης σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση ή με ιδιωτικούς φορείς. Μπορείτε ακόμη να φτιάξετε το δικό σας σχολικό κήπο και να δείτε τους κόπους σας να αποδίδουν «καρπούς».  Αφού πραγματοποιήσετε τη δράση σας στείλτε μας:

  • τον αριθμό και τον τύπο (επιστημονική ή κοινή ονομασία) των δέντρων που φυτέψατε, καθώς και
  • την ημερομηνία και την περιοχή στην οποία έγινε η δράση.
 
12. Καθαρίζω εθελοντικά την ακτή και την υιοθετώ

Η δραστηριότητα αυτή γίνεται με τα παρακάτω βήματα. Σε περιοχές μακριά από τη θάλασσα, μπορεί να γίνει σε ακτή λίμνης ή κοίτης ποταμού.
 

Βήμα 1ο
Επιλέξτε μια κοντινή ακτή και προγραμματίστε τον καθαρισμό της σε συνεργασία με το Δήμο ή την Κοινότητα.
 
Βήμα 2ο
Χωριστείτε σε Ομάδες στην Τάξη και προβλέψτε ποια θα είναι τα πολυπληθέστερα απορρίμματα που θα συναντήσετε.

Βήμα 3ο
Εφοδιαστείτε με γάντια και σακούλες και καθαρίστε την ακτή καταγράφοντας στο ειδικό Δελτίο Καταγραφής τα απορρίμματα που μαζεύετε. Το Δελτίο Καταγραφής βρίσκεται στο φάκελο «Συνοδευτικό υλικό του Σχεδίου Δράσης».
Αφού το συμπληρώσετε, στείλτε το στα γραφεία της Παιδικής HELMEPA. Είναι σημαντικό η καταγραφή των Δελτίων να γίνεται με ακρίβεια, καθώς τα στοιχεία αυτά βοηθούν τους επιστήμονες να μελετήσουν πόσα και ποια σκουπίδια καταλήγουν στις θάλασσες, πώς ταξιδεύουν στους ωκεανούς και τι μπορούμε να κάνουμε για το πρόβλημα αυτό. Με αυτό τον τρόπο συμβάλλετε ενεργά στην Προστασία του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος!
 

Βήμα 4ο
 Συζητήστε τα αποτελέσματα από τον καθαρισμό ακτής όπως:
• Ποια ήταν τα περισσότερα απορρίμματα που παρατηρήσατε; Συγκρίνετε τα αποτελέσματα με τις αρχικές προβλέψεις σας.
• Από πού προέρχονται;
• Από τι υλικό είναι φτιαγμένα;
• Πόσο καιρό μένουν στο περιβάλλον μέχρι να διαλυθούν;
• Τι επιπτώσεις μπορεί να έχουν;
• Τι μπορείτε να κάνετε εσείς στην καθημερινότητά σας για το πρόβλημα των απορριμμάτων;
• Ένας καθαρισμός αρκεί ή θα πρέπει να ακολουθήσουν κι άλλοι;
 

Βήμα 5ο
Αν πιστεύετε ότι ένας καθαρισμός δεν είναι αρκετός για την προστασία της συγκεκριμένης ακτής, όπως συμβαίνει σχεδόν πάντα, υιοθετήστε την. Κατασκευάστε με απλά υλικά μια πινακίδα με περιβαλλοντικό μήνυμα και τοποθετήστε τη στην ακτή ώστε να είναι φανερή η υιοθεσία από το σχολείο σας. Επαναλάβετε τους καθαρισμούς σε τακτά χρονικά διαστήματα για να έχετε πλήρη εικόνα της κατάστασης της ακτής σας.
 

Βήμα 6ο
Δημοσιοποιήστε τα αποτελέσματα των καθαρισμών σε τοπικούς φορείς (Δήμος/Κοινότητα, Λιμεναρχείο) και τον τοπικό Τύπο και ΜΜΕ εκφράζοντας παράλληλα και τα αιτήματά σας (πχ. σεβασμό στο περιβάλλον από όλους, τοποθέτηση κάδων, κ.α).

 

Ενημερώνω τους γύρω μου

13. Ο δεκάλογος του περιβάλλοντος


Το περιβάλλον κινδυνεύει από την ανθρώπινη αδιαφορία ή άγνοια και αποστολή σας σε αυτή τη δραστηριότητα είναι να ετοιμάσετε ένα δεκάλογο με συμβουλές για την προστασία του και να ενημερώσετε την τοπική σας κοινωνία διανέμοντάς τον ή τοποθετώντας τον σε εμφανή σημεία.

Ο δεκάλογος μπορεί επίσης να αφορά: την προσφορά των ωκεανών και των θαλασσών, τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν, τα «δικαιώματα» της Γης, και ότι άλλο έχει σχέση με το περιβάλλον.



14. Στέλνω το μήνυμά μου για τις Παγκόσμιες Ημέρες Περιβάλλοντος και Ωκεανών


Μέχρι την 30η Μαΐου στείλτε μας στην «Παιδική HELMEPA» ένα σύντομο μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος που είναι η 5η Ιουνίου ή για την Παγκόσμια Ημέρα Ωκεανών που είναι η 8η Ιουνίου.


15. Διανέμω το ενημερωτικό υλικό της HELMEPA

Μοιράστε και τοποθετήστε σε εμφανή σημεία στην περιοχή σας, το ενημερωτικό υλικό της HELMEPA (αφίσες) που σας αποστέλλεται κάθε Άνοιξη, για να ευαισθητοποιηθεί η τοπική κοινωνία. Τα σημεία που θα τοποθετηθούν οι αφίσες μπορεί να είναι καταστήματα, γραφεία ή δημόσιες υπηρεσίες, αλλά πάντα θα πρέπει να γίνεται ύστερα από συνεννόηση με τους ιδιοκτήτες ή τους υπεύθυνους των κτιρίων.
 

16. Γράφω γράμμα στους γονείς μου για το περιβάλλον

Μιλήστε με ένα γράμμα στους γονείς σας για τις ανησυχίες που έχετε για το περιβάλλον, για τις προσπάθειες που έχετε ήδη κάνει να το προστατέψετε, αλλά και για εκείνες που σκοπεύετε να κάνετε μέσα από το Πρόγραμμα της Παιδικής HELMEPA και ζητήστε τους να σας βοηθήσουν να ζήσετε σε έναν καλύτερο κόσμο. Το γράμμα μπορεί να είναι ατομικό ή να το γράψετε σαν Ομάδα στην Τάξη και να το δώσει ο καθένας στους γονείς του.

Μην ξεχάσετε να μας στείλετε αντίγραφα! 

17. Αν τα ζώα είχαν φωνή

 

Δημιουργήστε ένα λεύκωμα με σημαντικές πληροφορίες, για όσα περισσότερα ζώα μπορείτε και δανείστε το σε συγγενείς και φίλους για να θυμηθούν τα υπέροχα αυτά πλάσματα που μπορεί να κινδυνεύουν από τις πράξεις μας.

Στις πληροφορίες που θα συλλέξετε μπορείτε να συμπεριλάβετε, το βάρος, το μήκος, τις προτιμήσεις σε φαγητό, κάποια ιδιαιτερότητα, το βιότοπο, τη συμπεριφορά και τις συνήθειές του καθώς και πιθανούς κινδύνους που αντιμετωπίζει. Στο τέλος γίνετε η φωνή τους και γράψτε μια φράση που θα ήθελαν να ακουστεί σε όλους τους ανθρώπους. 

Αυτή την δράση μπορείτε να τη συνδυάσετε με τον εορτασμό των Παγκόσμιων Ημερών.



18. Φτιάχνω τη δική μου αφίσα «Γλάρου»

Εμπνευστείτε από τις αφίσες του Γλάρου, που υπάρχουν στο σύνδεσμο http://www.helmepa.gr/gr/summer_awareness_campaign.php και φτιάξτε τη δική σας για να τη μοιράσετε και να ευαισθητοποιήσετε την τοπική σας κοινωνία. Αν θέλετε να διατηρηθεί περισσότερο καιρό, επισκεφθείτε ένα βιβλιοπωλείο και ζητήστε τους να την πλαστικοποιήσουν.

"Σαλπάρω" για τη Γνώση - Μαθαίνω για τη Ναυτιλία

19. Επισκέπτομαι το Ναυτικό Μουσείο – Μαθαίνω την ιστορία και την παράδοση

Επισκεφθείτε ένα Ναυτικό Μουσείο για να έρθετε σε μια πρώτη επαφή με τη ναυτική ιστορία και κληρονομιά της χώρας μας. Αν δεν έχετε κάποιο κοντά σας μπορείτε να περιηγηθείτε στην ιστοσελίδα http://www.greekshippingmiracle.org όπου λειτουργεί ένα διαδικτυακό μουσείο που στόχο έχει να κάνει γνωστή την ξεχωριστή διαδρομή των Ελλήνων στο διεθνή ναυτιλιακό χώρο.
Στο φάκελο «Συνοδευτικό υλικό του Σχεδίου Δράσης» υπάρχει επιπλέον κατάλογος με τα Ναυτικά Μουσεία της Ελλάδας και ηλεκτρονικές διευθύνσεις για να αντλήσετε πληροφορίες.
 


20. Ενημερώνομαι από τους ειδικούς

 Επισκεφθείτε την τοπική Λιμενική Αρχή για να ενημερωθείτε για την ασφάλεια των πλοίων, την πρόληψη της ρύπανσης και τη συνεργασία του Λιμενικού Σώματος με την ελληνική εμπορική ναυτιλία, ή το χώρο εργασίας κάποιου που η δουλειά του έχει σχέση με τη θάλασσα, όπως του ναυτικού, ναυπηγού, ωκεανογράφου, θαλάσσιου βιολόγου, ιχθυολόγου ή ψαρά, για να μοιραστεί μαζί σας τις γνώσεις του, την ικανοποίηση που του προσφέρει το επάγγελμά του, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ασκώντας το. Αν δεν μπορείτε να τους επισκεφτείτε στις εγκαταστάσεις τους, καλέστε τους στην Τάξη σας.
 

Στο φάκελο «Συνοδευτικό υλικό του Σχεδίου Δράσης» υπάρχει κατάλογος με τις Λιμενικές Αρχές.

21. Στέλνω κάρτα στους Έλληνες ναυτικούς

Η Ελλάδα είναι μια χώρα με τεράστια ναυτική παράδοση και αρκετοί συμπολίτες μας έχουν διαλέξει ως επάγγελμα αυτό του ναυτικού. Ένα επάγγελμα δύσκολο που τους αναγκάζει να βρίσκονται μακριά από τις οικογένειές τους για μεγάλο χρονικό διάστημα ακόμα και τις γιορτές.

Στείλτε τους λοιπόν μία κάρτα (χριστουγεννιάτικη ή πασχαλινή) με ένα σύντομο μήνυμα και μια ζωγραφιά για να τους δώσετε δύναμη και χαρά στο δύσκολο έργο τους.
 

22. Βρίσκω παροιμίες και γνωμικά για τη θάλασσα και τη ναυτιλία

 

Καταγράψτε όσες περισσότερες παροιμίες και γνωμικά βρείτε που έχουν σχέση με τη θάλασσα και τη ναυτιλία, συζητήστε την ερμηνεία τους και φτιάξτε ένα λεύκωμα στολισμένο με ζωγραφιές για τη βιβλιοθήκη της Τάξης σας ή για να το κάνετε δώρο σε κάποιον ναυτικό! Μην παραλείψετε να αναφέρετε την εξήγηση της κάθε παροιμίας ή γνωμικού. Κάθε παιδί πρέπει να συμμετάσχει στη δράση με τουλάχιστον 2 παροιμίες ή γνωμικά.

Μπορείτε να ξεκινήσετε τη συζήτηση με τα παρακάτω:

- «Ο άνθρωπος δεν μπορεί να ανακαλύψει νέους ωκεανούς αν δεν έχει το θάρρος να απομακρυνθεί από την ακτή. (André Gide),
- «Καθένας μπορεί να κυβερνήσει, όταν η θάλασσα είναι ήσυχη» (Πόπλιος Σύρος),
- «Ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται»,
- «Μεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες».


23. Φτιάχνω την ΑΒ του Πλοίου και της Θάλασσας

Δημιουργήστε καρτέλες με την ΑΒ που θα αναγράφουν λέξεις σχετικές με το πλοίο και τη θάλασσα. Εμπλουτίστε τις καρτέλες με όμορφες ζωγραφιές και μηνύματα. Για να διατηρηθούν περισσότερο καιρό, μην ξεχάσετε να τις πλαστικοποιήσετε!

24. Γιατί τα πλοία διαφέρουν μεταξύ τους;

Ανάλογα με το τι μεταφέρει ένα πλοίο (ανθρώπους, πρώτες ύλες, αγαθά/προϊόντα) χρησιμοποιούμε διαφορετικό τύπο πλοίου.
 
Ενημερωθείτε για τους διαφόρους τύπους εμπορικών πλοίων χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες του Παραρτήματος και άλλα στοιχεία που θα συλλέξετε με τη βοήθεια του Εκπαιδευτικού σας. Στη συνέχεια, απαντήστε στις ακόλουθες ερωτήσεις και στείλτε σύντομη έκθεση με τα συμπεράσματά σας:

  • Τι τύπο πλοίου θα χρησιμοποιούσαμε σε κάθε περίπτωση για τη μεταφορά:

(α) 120.000 κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Μέση Ανατολή στη Ρεβυθούσα της Αττικής,
(β) τετραμελής οικογένεια με το αμάξι της από το λιμάνι του Πειραιά στην Πάρο,
(γ) 2.000 φόρμες γυμναστικής από την Ιταλία στην Ελλάδα
(δ) 1.000 τόνων βενζίνης από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου στη Ρόδο.

  • Τι τύπους πλοίων συναντάμε κυρίως στις ελληνικές θάλασσες και τα λιμάνια, λαμβάνοντας υπόψη τις εισαγωγές, τις εξαγωγές και τις βιομηχανίες της χώρας μας, συμπεριλαμβανομένου του τουρισμού;

Επισκεφτείτε χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή του σχολείου ένα χάρτη κυκλοφορίας πλοίων, όπως για παράδειγμα το http://www.marinetraffic.com/ais/ ή το http://www.mariweb.gr/ecs και δείτε τα πλοία που κινούνται κοντά στη περιοχή σας.

(Προς Εκπαιδευτικούς: Για περισσότερες πληροφορίες βλέπετε παράρτημα)

"Καλλιτέχνης" για το Περιβάλλον

25. Ο θαλάσσιος κόσμος

 

Τι υπάρχει μέσα στο νερό που κολυμπάμε; Γιατί θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί όταν πηγαίνουμε στη θάλασσα και να μην τη μολύνουμε; Με τη βοήθεια του Εθελοντή Εκπαιδευτικού και με χρήση της αφίσας για το θαλάσσιο κόσμο που σας στείλαμε, συζητήστε στην τάξη για τους οργανισμούς που συναντάμε μέσα στο νερό και γιατί θα πρέπει να τους προστατεύουμε. Στη συνέχεια παίξτε το παιχνίδι που βρίσκεται στο φάκελο «Συνοδευτικό υλικό του Σχεδίου Δράσης» με τίτλο: «Παιχνίδι γνώσεων για το Θαλάσσιο Κόσμο» και κατασκευάστε το δικό σας θαλάσσιο κόσμο (βυθό) με πλαστελίνες ή τη μέθοδο κολάζ.

 

26. Δημιουργώ έργα με φυσικά υλικά

Συλλέξτε υλικά από το φυσικό περιβάλλον της περιοχής σας (πχ. βότσαλα, κοχύλια, φύλλα, ξύλα κ.ά.) και χρησιμοποιήστε τα για να φτιάξετε έργα χειροτεχνίας. Τα έργα αυτά μπορείτε να τα εκθέσετε σε γιορτή στο τέλος της σχολικής χρονιάς ή να τα διαθέσετε για το σχολικό παζάρι.

27. Δημιουργώ έργα με «άχρηστα» υλικά

Χρησιμοποιήστε «άχρηστα» υλικά ή υλικά που έχετε μαζέψει για την ανακύκλωση (πχ. τενεκεδάκια, πλαστικά μπουκάλια, χάρτινες συσκευασίες) για κατασκευές και χειροτεχνίες. Με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να ανακαλύψετε ότι δεν είναι όλα τα αντικείμενα που πετάμε στα σκουπίδια πραγματικά «άχρηστα», αλλά με λίγη φαντασία και καλή διάθεση μπορούν να χρησιμοποιηθούν διαφορετικά. Τα έργα αυτά μπορείτε να τα εκθέσετε σε γιορτή στο τέλος της σχολικής χρονιάς ή να τα διαθέσετε για το σχολικό παζάρι.

Στο φάκελο «Συνοδευτικό υλικό του Σχεδίου Δράσης» υπάρχουν ιδέες για κατασκευές με άχρηστα υλικά.

28. Γράφω τραγούδια - ποιήματα – παραμύθια και τα δραματοποιώ 

Εμπνευστείτε από τη θάλασσα και τους οργανισμούς που ζουν σε αυτή, γράψτε και δραματοποιήστε τραγούδια, ποιήματα ή παραμύθια που να περιγράφουν τη ζωή τους, αλλά και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν. Τα έργα μπορείτε να τα παρουσιάσετε σε ειδική εκδήλωση στο σχολείο ή σε γιορτή για το τέλος της σχολικής χρονιάς με προσκεκλημένους γονείς, παιδιά, φορείς της τοπικής κοινωνίας και εκπροσώπους του Προγράμματος «Παιδική HELMEPA».
Στο φάκελο «Συνοδευτικό υλικό του Σχεδίου Δράσης» υπάρχει η έκδοση της HELMEPA «Πολύχρωμες Κηλίδες», με έργα Ομάδων του Προγράμματος.

29. Ο «Γλάρος» ψάχνει βοηθό 

Η προστασία του περιβάλλοντος δεν είναι εύκολη υπόθεση και ο γνωστός μας «Γλάρος» αναζητά ένα βοηθό για να μπορέσουν μαζί να συντονίσουν τις προσπάθειες που γίνονται στην Ελλάδα. 

Ζωγραφίστε και περιγράψτε το δικό σας βοηθό του Γλάρου λαμβάνοντας υπόψη τα παρακάτω: Θα έχει ανθρώπινη μορφή; Θα είναι κάποιο ζώο; Ποιες θα είναι οι σούπερ δυνάμεις του; Το όνομά του; Tο χρώμα της στολής του; 

Ο καταλληλότερος βοηθός θα ανακοινωθεί στο τέλος τους σχολικού έτους.
30. Ζωγραφίζω τον προαύλιο χώρο του σχολείου 

Αν προτιμάτε ένα σχολείο με όμορφα χρώματα και ζωγραφιές στους τοίχους, ήρθε η ώρα να αναλάβετε δράση σε συνεννόηση και συνεργασία με τη Διεύθυνση του σχολείου και τους δασκάλους σας. 

Για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, αναζητήστε από πριν το θέμα της ζωγραφιάς που πρέπει να είναι σχετικό με το περιβάλλον, φτιάξτε προσχέδια με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού των καλλιτεχνικών ή κάποιου ζωγράφου, προμηθευτείτε τα απαραίτητα εργαλεία και ξεκινήστε.

 

 
 
 
Αθήνα,
   
!=